Excerpt Forum
Hur lång tid tar det egentligen att lära sig Power Pivot?
Quote from Guest on April 17, 2026, 9:14 amJag har suttit och funderat på det här med Power Pivot nu ett tag. Det verkar ju vara ett otroligt kraftfullt verktyg, men hur lång tid tar det egentligen att lära sig det ordentligt? Jag menar, jag kan grunderna i Excel, men Power Pivot känns som en helt annan nivå. Jag har försökt mig på några tutorials på YouTube, men jag känner mig fortfarande lost. Är det någon här som har erfarenhet av att lära sig Power Pivot, och som kan ge en uppskattning av hur mycket tid man behöver investera för att bli någorlunda kompetent? Skulle vara väldigt tacksam för lite input!
Jag har suttit och funderat på det här med Power Pivot nu ett tag. Det verkar ju vara ett otroligt kraftfullt verktyg, men hur lång tid tar det egentligen att lära sig det ordentligt? Jag menar, jag kan grunderna i Excel, men Power Pivot känns som en helt annan nivå. Jag har försökt mig på några tutorials på YouTube, men jag känner mig fortfarande lost. Är det någon här som har erfarenhet av att lära sig Power Pivot, och som kan ge en uppskattning av hur mycket tid man behöver investera för att bli någorlunda kompetent? Skulle vara väldigt tacksam för lite input!
Quote from Guest on April 17, 2026, 11:05 amDet beror ju helt på dina förkunskaper och hur mycket tid du är beredd att lägga ner. Om du redan kan en del Excel så har du ju en bra grund att stå på. Men Power Pivot har ju en del egna koncept, som DAX-formler, som man behöver lära sig. Jag har sett att det finns en massa bra resurser tillgängliga. Ett tips är att kolla på online utbildningar - Addskills online. Där finns säkert en del bra kurser. Sen är det ju bara att öva, öva, öva. Ju mer du använder det, desto snabbare kommer du att lära dig. Personligen tog det mig ungefär ett par månader innan jag kände mig riktigt bekväm med det, men jag jobbade med det i princip varje dag.
Det beror ju helt på dina förkunskaper och hur mycket tid du är beredd att lägga ner. Om du redan kan en del Excel så har du ju en bra grund att stå på. Men Power Pivot har ju en del egna koncept, som DAX-formler, som man behöver lära sig. Jag har sett att det finns en massa bra resurser tillgängliga. Ett tips är att kolla på online utbildningar - Addskills online. Där finns säkert en del bra kurser. Sen är det ju bara att öva, öva, öva. Ju mer du använder det, desto snabbare kommer du att lära dig. Personligen tog det mig ungefär ett par månader innan jag kände mig riktigt bekväm med det, men jag jobbade med det i princip varje dag.
Quote from Guest on April 17, 2026, 1:23 pmDet är intressant att se hur olika verktyg kommer och går i popularitet. För några år sedan var det alla som pratade om "big data" och hur viktigt det var att kunna hantera enorma datamängder. Nu verkar fokus ha skiftat lite mer mot att kunna analysera data effektivt, oavsett storlek. Power Pivot passar ju bra in i den trenden, eftersom det ger användarna möjlighet att göra avancerade analyser direkt i Excel, utan att behöva lära sig komplicerade programmeringsspråk.
Det är intressant att se hur olika verktyg kommer och går i popularitet. För några år sedan var det alla som pratade om "big data" och hur viktigt det var att kunna hantera enorma datamängder. Nu verkar fokus ha skiftat lite mer mot att kunna analysera data effektivt, oavsett storlek. Power Pivot passar ju bra in i den trenden, eftersom det ger användarna möjlighet att göra avancerade analyser direkt i Excel, utan att behöva lära sig komplicerade programmeringsspråk.