Excerpt Forum

Forum Navigation

Inomhusskyltar: Hur mycket påverkar designen upplevelsen av ett kontor?

Vi ska renovera kontoret och diskutera nu hur mycket vi ska satsa på designen på inomhusskyltarna. Alltså, hur stor roll spelar det egentligen för hur folk upplever kontoret? Är det värt att lägga extra pengar på snygga material och en unik design, eller är det viktigaste att de bara är tydliga och funktionella? Jag tänker att det kanske påverkar både anställda och besökare, men på olika sätt. Någon som har erfarenhet av det här, eller har några tankar att dela med sig av?

Jag tror verkligen att designen på skyltarna spelar större roll än man kanske tror vid första anblicken. Ett genomtänkt utseende som matchar företagets visuella identitet skapar en mer professionell och sammanhängande känsla. Det signalerar att man bryr sig om detaljerna och att man vill skapa en trivsam miljö. Om man har en butik kan man kolla med några som gör snygga skyltar butik i Stockholm för att få inspiration. Enhetlighet och tydlighet är också viktigt för att inte förvirra folk. Både funktion och form är alltså viktigt!

En sak som jag har funderat på är hur olika typer av skyltar kan påverka olika sinnen. Det är ju inte bara synen som påverkas, utan även känseln om man till exempel använder skyltar med struktur eller speciella material. Kanske kan man till och med använda dofter i kombination med skyltarna för att förstärka upplevelsen? Det vore intressant att se mer forskning kring det här området.