Excerpt Forum
Är det värt att byta till värmepump i en lägenhet i Göteborg?
Quote from Guest on April 17, 2026, 11:19 amJag bor i en ganska liten lägenhet i Gamlestan och funderar på att installera en värmepump. Mest för att slippa elementen som drar så mycket el, men även för att få lite svalka under sommaren. Är det någon annan som bor i lägenhet i Göteborgsområdet som har gjort det? Jag är lite osäker på om det verkligen är värt investeringen, med tanke på att jag inte äger lägenheten. Kommer jag ens att spara pengar i längden? Finns det några nackdelar som jag inte tänkt på? Alla synpunkter är välkomna!
Jag bor i en ganska liten lägenhet i Gamlestan och funderar på att installera en värmepump. Mest för att slippa elementen som drar så mycket el, men även för att få lite svalka under sommaren. Är det någon annan som bor i lägenhet i Göteborgsområdet som har gjort det? Jag är lite osäker på om det verkligen är värt investeringen, med tanke på att jag inte äger lägenheten. Kommer jag ens att spara pengar i längden? Finns det några nackdelar som jag inte tänkt på? Alla synpunkter är välkomna!
Quote from Guest on April 17, 2026, 1:30 pmDet är en klok fråga, för det är ju en investering. Jag bor också i lägenhet i Göteborg och har precis installerat en luftvärmepump. Jag kontaktade Värmepump Göteborg - nstallation till bästa pris för att få en offert och de var väldigt hjälpsamma. Det som avgjorde för mig var att jag räknade på hur mycket jag sparar på elen varje månad, och det verkade som att jag skulle tjäna in investeringen på några år. Dessutom är det ju otroligt skönt att ha AC under sommaren. En nackdel kan vara att du behöver tillstånd från bostadsrättsföreningen, men det brukar inte vara några problem om du väljer en tyst och energisnål modell. Se till att kolla upp det innan du bestämmer dig!
Det är en klok fråga, för det är ju en investering. Jag bor också i lägenhet i Göteborg och har precis installerat en luftvärmepump. Jag kontaktade Värmepump Göteborg - nstallation till bästa pris för att få en offert och de var väldigt hjälpsamma. Det som avgjorde för mig var att jag räknade på hur mycket jag sparar på elen varje månad, och det verkade som att jag skulle tjäna in investeringen på några år. Dessutom är det ju otroligt skönt att ha AC under sommaren. En nackdel kan vara att du behöver tillstånd från bostadsrättsföreningen, men det brukar inte vara några problem om du väljer en tyst och energisnål modell. Se till att kolla upp det innan du bestämmer dig!
Quote from Guest on April 17, 2026, 2:53 pmDet verkar som att allt fler människor i Göteborg funderar på att skaffa värmepumpar, oavsett om de bor i hus eller lägenhet. Jag tänker att det har mycket att göra med de höga elpriserna vi har haft de senaste åren. Men också med att det blir allt varmare somrar, så behovet av kyla ökar. Intressant att se hur uppvärmningssystemen kommer att utvecklas i framtiden med tanke på det föränderliga klimatet.
Det verkar som att allt fler människor i Göteborg funderar på att skaffa värmepumpar, oavsett om de bor i hus eller lägenhet. Jag tänker att det har mycket att göra med de höga elpriserna vi har haft de senaste åren. Men också med att det blir allt varmare somrar, så behovet av kyla ökar. Intressant att se hur uppvärmningssystemen kommer att utvecklas i framtiden med tanke på det föränderliga klimatet.